Te vaak zien wij dat onze nieuwe klanten geen koppeling hebben gemaakt met ‘Google Search Console’. Aan een koppeling met Google Analytics is natuurlijk wel nagedacht, maar Google Search Console wordt vaak vergeten of men weet simpelweg niet dat je deze gratis tool van Google ook moet koppelen om zoveel mogelijk inzicht te krijgen in de vindbaarheid van je site.
Omdat het voor SEO zo’n beetje de belangrijkste databron is, zetten wij op een rijtje waarom Search Console zo belangrijk is en wat je er allemaal mee kunt!
Google Search Console is, net als Google Analytics, een tool of service van Google zelf. Google Search Console geeft je inzicht in de manier waarop jouw site zichtbaar is en gevonden wordt in de zoekresultaten van Google.
Wat is Google Search Console?
Daarnaast kan je in Google Search Console ook ontdekken welke problemen er ontstaan wanneer Google jouw site crawlt. Met dergelijke inzichten weet je hoe en wanneer je site vertoond wordt, op welke zoektermen jij verkeer binnenkrijgt en wat je aan je site kunt verbeteren om beter gevonden te worden.
Het is niet verplicht om Google Search Console gebruiken, echter heb je dan geen idee hoe jouw site gevonden wordt en hoe jij je site kunt optimaliseren.
Het verschil tussen Google Search Console en Google Analytics
Zodra je een site of webshop online hebt staan kan je Google Analytics instellen. Met Google Analytics kan je precies zien hoeveel verkeer je op je site hebt, waar jouw bezoekers vandaan gekomen zijn en op welke pagina’s ze zijn binnengekomen of de site weer verlaten hebben. Alles wat er op je site gebeurd, kan je terugvinden in Google Analytics.
In Google Search Console krijg je data binnen over je site, voordat mensen jouw site bezocht hebben. Zo kan je inzien hoe vaak je site vertoond wordt, welke url’s vertoond worden, op wat voor termen je zichtbaar bent en wat de gemiddelde positie is van jouw url’s.
Zo zie je in Search Console bijvoorbeeld dat jouw url de afgelopen maand zo’n 1.000 keer vertoond is en dat er 200 keer op deze url geklikt is. In Analytics kun je vervolgens zien dat deze 200 bezoekers binnengekomen zijn op die url en vervolgens hebben doorgeklikt en eventueel een bestelling hebben geplaatst.
Google Search Console koppelen aan je site
Er zijn meerdere manieren om jouw Search Console aan je site te koppelen. De makkelijkste manier om dit te doen, is de HTML tag. Via instellingen kan je bij ‘eigendomsverificatie’ de HTML tag vinden. Deze code moet je plaatsen in de van je site. Deze regel ziet er als volgt uit:
"meta name="google-site-verification" content="xxxxxxxxxxxx"
Wanneer je deze regel in het ‘head’ gedeelte van je site hebt geplaatst, kan je de HTML tag verifiëren en is Search Console geactiveerd. Om vervolgens meer inzicht in je indexdekking te verkrijgen kan je onder het kopje ‘index’ bij ‘sitemaps’ de XML sitemap van jouw site indienen. Zodra je dat gedaan hebt, is Search Console klaar om al jouw gegevens op te halen uit de index van Google.
Wat kan je met Google Search Console?
In Google Search Console kan jij inzien hoe vaak er naar jou site is doorgeklikt in Google Search Console. Naast het aantal klikken, zie je ook het aantal vertoningen, de gemiddelde positie en de CTR vanuit Google naar jouw site.
Daarnaast kan je de ‘dekking’ van je site inzien. Deze grafiek geeft aan hoeveel pagina’s er geïndexeerd in Google’s zoekresultaten en welke pagina’s zijn uitgesloten voor indexatie of problemen bevatten. We gaan wat dieper op de belangrijkste inzichten die je uit Google Search Console kunt halen.
Prestaties inzien
Hoe presteert jouw site in Google? Wie wil daar niet meer inzicht in hebben? Bij ‘Prestaties’ in Google Search Console kan je precies inzien op welke zoekwoorden je gevonden wordt, welke url’s vertoond worden en zelfs in welke landen of op wat voor apparaten je zichtbaar bent.
Wordt je heel veel vertoond op een bepaalde zoekterm, maar klikt niemand door omdat jouw positie in Google te laag is, dan weet je precies welke zoekterm of pagina jij moet optimaliseren om meer verkeer te krijgen uit deze term.
Indexdekking analyseren
Ontdek hoeveel url’s er door Google geïndexeerd worden. Belangrijke pagina’s kunnen uitgesloten zijn of problemen bevatten, waardoor een goede indexatie niet lukt. Google geeft altijd precies aan welke url’s wel of niet geïndexeerd worden en wat je eraan kunt doen om deze fouten op te lossen.
Url’s indienen en verwijderen
Wil je snel een nieuwe pagina laten indexeren of wil je zeker weten dat jouw pagina geen fouten bevat? Dan kan je deze bij URL-inspectie direct indienen in Search Console. Zo kan je direct achter komen of jouw url problemen bevat. Werkt alles naar behoren? Dan kan je klikken op ‘indexering aanvragen’, daarmee doe je een verzoek aan Google om de url zo snel mogelijk te crawlen en te indexeren. Soms kunnen geïndexeerde url’s niet wenselijk zijn. Wil je echt iets verwijderen uit de zoekresultaten? Dan kan je de url ook bij ‘verwijdering’ indienen om hem uit de index te verwijderen.
Optimalisaties voor je website
SEO wordt steeds complexer. Daarom vind je steeds meer informatie in Google Search Console terug om bepaalde facetten van je site te optimaliseren. Zo kan je tegenwoordig al inzien welke url’s langzaam zijn, welke pagina’s bij mobiele gebruikers problemen vertonen en waar structured data op je site geoptimaliseerd moet worden.
Onder het kopje optimalisaties kan je deze informatie terugvinden in Search Console. Van tijd tot tijd voegt Google onderdelen toe aan de optimalisaties. Om een goed inzicht in je site te krijgen is het dus wel verstandig om deze optimalisaties af en toe door te nemen om te zien welke verbeterpunten Google aangeeft voor jouw site.
Veiligheid en handmatige acties
De veiligheid van je site is erg belangrijk. Zijn er problemen op jouw site? Is jouw SSL Certificaat niet helemaal juist? Of zijn http pagina’s nog steeds te bezoeken? Dan vind je deze terug onder het kopje veiligheid.
Het gebeurt nog maar zelden, maar Google kan ook ‘Handmatige acties’ uitvoeren. Wanneer jouw site of de optimalisatie van jouw site in strijd is met de richtlijnen van Google, dan kan je daar een zogenaamde Google penalty voor krijgen. Bij verschillende Google updates is het voorgekomen dat sites massaal penalties kregen van Google. Deze penalty’s worden altijd door iemand ingediend. De reden en de oorzaak van een penalty voor jouw site vind je onder het kopje ‘handmatige acties’.
Linkstructuur
Google Search Console heeft ook een duidelijk overzicht van de links die naar jouw url’s verwijzen. Hoe veel wordt er naar een bepaalde url gelinkt, met welke tekst? En welke andere sites linken naar jouw website? Dit kan je allemaal zien onder het kopje ‘Links’.
In dit overzicht zie je hoeveel interne en externe links er naar de verschillende url’s van je site linken. Het optimaliseren van de interne linkstructuur is een erg belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Door inzicht te krijgen in zowel de interne als externe linkstructuur kan jij ervoor zorgen dat de juiste pagina’s van jouw site de meeste links en daarmee de meest waardevolle pagina’s op jouw site worden.
In het voorbeeld hierboven zie je dat onze eigen site het meest linkt naar de homepage en de pagina over SEO. Onze pagina over ‘Google Ads beheer’ verkrijgt minder links. Het kan dus helpen om enkele extra interne links naar deze pagina te sturen om zo een betere positie te verkrijgen. Het overzicht in Search Console kan je ook heel goed gebruiken om met linkbuilding te focussen op pagina’s met een beperkt aantal links.