Skip links

Google Analytics tutorial: verkeer

Google Analytics is een enorm waardevol programma. Maar als je niet goed weet waar je precies naar moet kijken, kan het je uren van je tijd kosten en weet je nog niet precies waar je nu staat met je website. Daarom leggen we in deze serie tutorials de basics uit, zodat jij zonder hulp de belangrijkste data over jouw site uit Google Analytics kunt halen.

Verkeer

Een website zonder verkeer, is als een zwembad zonder water; je hebt er niets aan. Een van de belangrijkste onderdelen van e-commerce en online marketing is dan ook weten waar je bezoekers vandaan komen en wat ze op je website doen. In Google Analytics kun je op eenvoudige wijze achterhalen waar jouw bezoekers precies vandaan komen via het menu acquisitie. Onderstaand zie je per pagina een overzicht van de belangrijkste data en wat je met deze informatie kunt.

Acquisitie -> overzicht

Op de overzichtspagina zie je in een tabel in het kort weergegeven waar bezoekers vandaan komen en hoe ze zich gedragen op de website. In de kolom acquisitie zie je het aantal bezoekers, en in de kolom gedrag zie je het bouncepercentage, het aantal bezochte pagina’s en de duur van het bezoek. Al deze data is onderverdeeld in de volgende verkeersbronnen;

  • Organic search: bezoekers die via een zoekmachine (Google, Bing, Yahoo) op de site zijn gekomen
  • Direct: bezoekers die rechtstreeks naar de site zijn gekomen
  • Email: bezoekers die vanaf jouw mailinglist de site hebben bezocht
  • Referral: bezoekers die vanaf een andere site op jouw site terecht zijn gekomen
  • Social: bezoekers vanaf Facebook, Twitter, Pinterest en andere socialmediakanalen.

Interessant om hier te bekijken is de kwaliteit van de verkeersbronnen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat er wel veel verkeer vanaf social media komt, maar dat ze vervolgens amper op de site blijven en niet doorklikken. Om dit te verbeteren moet je kritisch naar je campagnes op social media kijken, sluiten je berichten wel aan bij wat je doelgroep verwacht?

Acquisitie -> Alle verkeer -> kanalen

Hier staat dezelfde tabel als op de overzichtspagina, maar dan uitgebreider. Tevens kun je hier aan de grafiek bovenaan de pagina verschillende gegevens opnemen. Dit is voornamelijk handig als je vooraf verschillende doelen in hebt gesteld. Zo kun je bijvoorbeeld in een oogopslag zien dat bezoekers die via een zoekmachine komen, vaker op de contactpagina uitkomen dan direct verkeer.

Acquisitie -> alle verkeer -> bron/medium

Op de vorige pagina heb je de verkeersbronnen kunnen zien, op deze pagina zie je specifieke locaties waar jouw verkeer vandaan komt. Nu staat er dus niet alleen ‘Organic search’ maar ook welke zoekmachine er precies is gebruikt. Je ziet niet alleen dat je veel bezoekers trekt vanaf social media, maar ook vanaf welk kanaal exact.

Op deze data kun je je campagnes bijsturen. Geef je Facebook en Twitter evenveel aandacht maar blijft een van de twee ver achter bij de ander? Dan moet je je marketingcampagne voor dat kanaal opnieuw kritisch bekijken.

Acquisitie -> alle verkeer -> verwijzingen

Deze pagina toont de exacte links waarvan jouw bezoekers komen. Niet alleen de website, maar ook de pagina waarvandaan naar jou wordt gelinkt staat hier. Ook in deze tabel is niet alleen de acquisitie (de aantallen) maar ook het gedrag opgenomen. Hier kun je dus nog beter zien welke verkeersbron kwalitatieve bezoekers oplevert en hoe succesvol je campagnes op andere websites zijn. Als je bijvoorbeeld veel verkeer krijgt vanaf een website waar je adverteert, maar deze bezoekers slecht converteren, kan het verstandig zijn om je campagne aan te passen.

In Google Analytics is nog veel meer te vinden over het gedrag van jouw bezoekers, maar met deze informatie kun je al heel ver komen. Je weet nu niet alleen waar jouw bezoekers vandaan komen, maar ook hoe ze zich gedragen op jouw site.

Stefan

Door Stefan Stitselaar

Stefan is één van onze SEO specialisten en weet alles van de nieuwste SEO ontwikkelingen. Dagelijks werkt hij doordachte strategieën uit om onze klanten goed te laten scoren in Google. Een SEO traject kan je gerust aan hem overlaten.

Neem contact op met Stefan