Skip links

Google Analytics instellen voor concrete data

De data die binnenkomt in Google Analytics is bij veel van onze nieuwe klanten onjuist. Als ondernemer of bedrijf kan je daardoor geneigd zijn om de verkeerde beslissingen te nemen. Naast het instellen van Google Analytics, zul je rekening moeten houden met een aantal andere zaken om ervoor te zorgen dat jouw Analytics data juist is.

Zorg ervoor dat jouw Analytics weergaves altijd correct zijn ingesteld, zodat jij op basis van concrete data altijd de juiste beslissingen kunt maken bij het uitvoeren van je marketingplannen.

Instellingen voor Google Analytics

Voordat jij het bezoek op je site kunt meten is het belangrijk dat jij Google Analytics installeert. Om dit te doen moet je een account aanmaken bij het Google Marketing Platform en moet je de trackingcode van jouw Analytics account op elke pagina van je site plaatsen.

Zodra jij je website bezoekers kunt volgen en meten ben je nog niet klaar. Wat je binnenkrijgt als je net een account hebt aangemaakt, is slechts ruwe data. Om ervoor te zorgen dat jij concrete, juiste data binnenkrijgt, zijn er een aantal zaken die jij goed moet instellen om ervoor te zorgen dat je de juiste cijfers binnenkrijgt.

Google Analytics

Verschillende weergaves

Naast een account heb je een property en een weergave. Voor verschillende sites of apps heb je meerdere property’s nodig. Heb je één site, dan hoef je niet meerdere property’s aan te maken, maar het is wel belangrijk om meerdere weergaves aan te maken. Google raadt aan om altijd 3 dataweergaves aan te maken: een weergave voor dagelijks gebruik, een testweergave en een weergave voor ruwe data.

Ga je een nieuw filter aanmaken of wil je een doel instellen? Dan doe je dat eerst in de testweergave. Als er dan iets mis gaat, vervuild het de data niet van je standaard weergave. En mocht er dan toch iets niet goed gemeten worden in je standaard weergave, dan kan je altijd nog terugvallen op je weergave met ruwe data.

Heb je een domein met verschillende talenversies? Dan doe je er goed aan om per land een weergave aan te maken. Zo kun je ontdekken hoe jouw site per land presteert. Het is ook mogelijk om het gebruik van je app te meten in Google Analytics, maar hiervoor heb je wel een andere property nodig.

Filters & Verwijzingsuitsluitingen

Je kunt verschillende filters opnemen in Google. Doe je dit niet? Dan meet Analytics elk bezoek. Dus ook wanneer jij zelf op je eigen website zit. Dit is geen relevante data voor jou dus wil je dergelijke IP’s uitsluiten. Om alleen bezoekers te meten die ‘belangrijk’ zijn voor jouw site zou jij in ieder geval de IP-adressen van je thuisadres, kantoor en de IP-adressen van bureau’s of freelancers moeten uitsluiten in je weergave.

Daarnaast heb je nog verschillende filters die je kunt opnemen om jouw bezoekers aan het juiste kanaal toe te kennen. Verstuur je veel nieuwsbrieven, waar geen verkeer uit komt? Dan is de kans groot dat deze in Analytics als ‘referral’ of ‘direct’ verkeer gemeten wordt. Ook wanneer mensen op een affiliate link klikken of vanuit een app je site bezoeken, kan dit in Analytics verkeerd gemeten worden. Zo kan het lijken of jouw wekelijkse nieuwsbrieven niks opleveren, terwijl deze misschien wel maandelijks voor duizenden euro’s omzet zorgen.

Verwijzingsuitsluitingen opnemen

Verwijzingsuitsluitingen zijn ook belangrijk om de omzet vanuit je website toe te kennen aan de juiste kanalen. Wanneer een klant iets koopt op je site, gaat deze via een betaalprovider naar de checkout pagina. Heb je de betaalproviders niet opgenomen als een verwijzingsuitsluiting? Dan wordt de omzet ook niet toegekend aan de juiste pagina of het kanaal. Zorg er dus voor dat je altijd de meest gebruikelijke betaalproviders hebt uitgesloten. Hieronder vind je een lijst van veelvoorkomende verwijzingsuitsluitingen in Nederland.

Dergelijke adressen kan je ook zelf vinden wanneer je in het rapport acquisitie bij kanalen het verkeer uit referral bekijkt. Kom je in deze adressen tegen? Dan zul je die als verwijzingsuitsluiting op moeten nemen.

3dsecure.icscards.nl bankieren.ideal.ing.nl betalen.rabobank.nl buckaroo.nl ideal.asnbank.nl ideal.ing.nl ideal.snsbank.nl pay.multisafepay.com payment-web.omnikassa.rabobank.nl payv2.multisafepay.com securecode.abnamro.nl

E-commerce en Doelen

Jouw webshop is gemaakt met een doel. Dit doel moet ook terugkomen in je Analytics weergaves. Heb je een webshop dan is omzet je belangrijkste doel. Je moet dan E-commerce in Google Analytics instellen. Dat doe je gemakkelijk via beheer -> E-commerce instellingen. Je kunt E-commerce aanvinken, dan wordt de omzet ook gemeten. Voor meer geavanceerde instellingen kan je met behulp van Google Tag Manager ook gebruik maken van ‘enhanced E-commerce’.

Met E-commerce ingeschakeld kan je de gemiddelde orderwaarde, het aantal transacties en de opbrengst per kanaal of per pagina meten.

Naast omzet, kan je ook specifieke doelen hebben, zoals bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of het aanvragen van een offerte. Hiervoor kan je een doel instellen. Je kunt dit gemakkelijk instellen aan de hand van een zogenaamde ‘thankyou’ page. Wanneer men een formulier heeft ingevuld, wordt een dergelijke pagina getoond. Heb je hiervoor een doel ingesteld in Analytics? Dan wordt deze doorgestuurd naar je weergave. Heb je dit niet ingesteld? Dan zul je niet kunnen achterhalen hoe vaak je site voor leads en offertes heeft gezorgd.

Search Console & Google Ads

Analytics meet het verkeer op je website, Search Console meet het verkeer naar je website. Daarmee is Search Console minstens zo belangrijk als Google Analytics. Veel ondernemers hebben wel Analytics, maar vergeten Search Console in te stellen. Zo zul je nooit kunnen achterhalen hoe jouw site in Google gevonden wordt. Daarom is het altijd belangrijk om Search Console in te stellen op je site en deze te koppelen aan je Analytics account.

Zorg ervoor dat je altijd een Search Console account hebt voor jouw site. Dit kan je op eenzelfde manier doen als bij Google Analytics. Één van de manieren om je account te verifiëren, is het plaatsen van een HTML-tag in de broncode van je site. In de afbeelding hiernaast zie je de HTML tag en andere mogelijkheden om jouw account te verifiëren.

Net als de trackingcode van Analytics, plaats je dit stukje vlak na de opening van de ‘head’ in je broncode.

Google Search Console verifieren

Gebruik je Google Ads om via advertenties bezoekers naar je website te trekken? Dan kan je dit account ook koppelen aan je Analytics weergaves.

Dit kan je doen via beheerder -> Property-instellingen – Google Ads Koppelen

Nu wordt informatie tussen Google Analytics en Google Ads uitgewisseld. Zo wordt jouw Analytics weergave aangevuld met data uit Search Console en Google Ads.

Annotaties

Het is belangrijk om wijzigingen op je site, in je assortiment of aanpassingen van je design bij te houden in Analytics. Heb je bijvoorbeeld een volledig nieuw design laten maken van je site? Dan kan dit een effect hebben op je bezoekers. Zo kan je altijd achterhalen waarom je ineens minder verkeer hebt gekregen.

Maar ook als je ineens een stijging in bezoekers hebt, kan je de oorzaak hiervan achterhalen. Zie je ineens een stijging sinds je de snelheid van je website hebt verbeterd? Dan heeft dat een positief effect gehad op de organische zichtbaarheid van jouw site.

Door in je Analytics weergaves annotaties aan te maken, kan je gemakkelijk de mogelijke oorzaak achterhalen van de pieken en dalen in je bezoekersaantallen, conversie en opbrengst.

Met Google Analytics heb je toegang tot een enorme bron van data. Wil jij er zeker van dat jouw plannen en besluiten gebaseerd zijn op basis van juiste, complete data? Zorg er dan voor dat jij je Analytics account op orde hebt.

Stefan

Door Stefan Stitselaar

Stefan is één van onze SEO specialisten en weet alles van de nieuwste SEO ontwikkelingen. Dagelijks werkt hij doordachte strategieën uit om onze klanten goed te laten scoren in Google. Een SEO traject kan je gerust aan hem overlaten.

Neem contact op met Stefan