Skip links

Google Ads zijn nieuwe campagnetype: Performance Max

Het nieuwe campagne type van Google Ads is gelanceerd: Performance Max. Hierin lijken we het volledige potentieel van Google te kunnen benutten voor het effectief maken van onze advertenties. 

Maar wat is Google Performance Max (of Prestaties Maximaliseren in het Nederlands) precies? En is het net zo effectief als Google belooft?

In deze blog nemen we je mee door wat we nu weten van Google Performance Max en wat de voor- en nadelen van dit campagnetype zijn.

Wat is Performance Max?

Performance Max is de nieuwste grote update in Google Ads. In deze campagne vraagt Google heel veel input. Hier worden vervolgens advertenties van gemaakt door Google. Deze advertenties worden door Google op vele beschikbare advertentie locaties getoond. Door het gebruik van Prestaties Maximaliseren zouden de vertoningen flink stijgen en worden de resultaten gemaximaliseerd. Maar is dit ook zo?

Welke onderdelen gebruikt Performance Max?

Om de Performance Max campagne te gebruiken kun je het beste alle input vullen die Google vraagt. Bij het aanmaken van een Performance Max campagne vraagt Google Ads om de volgende onderdelen:

  • Shopping Feed
  • Maximaal 15 Afbeeldingen
  • Maximaal 5 logo’s
  • Maximaal 5 Video’s
  • 5 koppen (max 30 karakters)
  • 5 lange koppen (max 90 karakters)
  • Een korte beschrijving (max 60 karakters)
  • Een lange beschrijving (max 90 karakters)

Van al deze input worden door Google verschillende advertenties gebouwd. Google kan ook video’s maken van afbeeldingen of zowel een video als een afbeeldingen in één advertentie tonen.

Doelgroepsignaal

Het is naast al deze input ook nog mogelijk om een Doelgroepsignaal toe te voegen. Hierbij zou je er bijvoorbeeld aan kunnen denken om in Google Analytics een doelgroep te maken voor gebruikers die meer dan 2 pagina’s bekeken hebben en dus een verhoogde interesse hebben of gebruikers toevoegen die producten in hun winkelmandje geplaatst hebben maar niet afgerekend hebben.

Deze doelgroepen zijn vervolgens toe te voegen als Doelgroepsignaal bij de Performance Max campagne. Door het toevoegen van doelgroepen breng je de Google Performance Max campagne sneller op gang.

Waar wordt Performance Max geplaatst?

Door al deze advertentievarianten kan Google Ads de advertentie vertonen op Youtube, Gmail, Google zoeken, Display plaatsingen, als Shopping resultaat en als Discovery advertentie.De advertentie wordt aangepast voor elke plaatsing waardoor de Performance Max campagne optimaal benut wordt.

Welke onderdelen kunnen we beïnvloeden?

Als de campagne eenmaal live staat kan er helaas weinig geanalyseerd of bewerkt worden. Er is niet zichtbaar waar de advertentie het meeste of het beste vertoond wordt. Daarnaast zijn er geen bodaanpassingen beschikbaar in de locaties of advertentieplanning. Google geeft wel inzicht over de zoektermen waarop de advertentie vertoond is. Hier zijn alleen inzichten over beschikbaar, er zijn geen zoektermen uit te sluiten.

Het is wel mogelijk om meerdere itemgroepen toe te voegen. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen overwegen om een Branded itemgroep te maken en daar een seizoens items groep naast te laten draaien, met bijvoorbeeld video’s van de zomercollectie.

Daarnaast zijn de advertentie extensies aan te vullen of te verbeteren.

Dit is direct ook het grootste nadeel van de Performance Max campagne. Er zijn weinig onderdelen die geanalyseerd kunnen worden of die verder geoptimaliseerd kunnen worden. Hier zou eventueel nog wel een update vanuit Google in de planning kunnen liggen.

Wat zijn de eerste resultaten van Performance Max?

Maar wat zijn nu de eerste resultaten van de Performance Max campagnes?

Er zijn een aantal zaken die opvallen aan de Performance Max campagnes.

Ten eerste snoepen deze campagnes veel verkeer weg van de Smart Shopping campagnes. Het concept is dan ook gelanceerd als de vervanging van de Smart Shopping. Hierdoor zien we dat als beide campagne types live staan het verkeer op de Smart Shopping campagne volledig inzakt.

De kosten per klik lijken lager te liggen dan in Smart Shopping campagnes. Voor één van onze klanten: klant A, zien wij een daling van kosten per klik van €0,21 naar €0,19.

Voor Performance max zien we een kleine stijging in conversiepercentage t.o.v. Smart Shopping campagnes. Voor klant A is deze gestegen van 4,03% naar 4,7%.

In de ROAS zien we de stijging nog beter terug. Voor Klant A is de ROAS in de Performance Max campagne 7,97. Terwijl deze ROAS in de Smart Shopping campagne op 6,7 lag. De conversies die gevonden worden hebben dus meer waarde dan de conversies die met Smart Shopping gevonden worden

Onze ervaring met Smart Shopping is daarnaast dat het even duurt voordat de ROAS naar wens is. Die lijkt veel sneller te gaan met de Performance Max campagnes. We zien in deze campagne binnen een aantal dagen al een goede ROAS.

Moet ik beginnen met Performance Max campagnes?

Ter conclusie. De Performance Max campagnes hebben zeker nadelen, zoals het niet kunnen bijsturen op de verschillende onderdelen of veel data niet inzichtelijk kunnen krijgen. Maar er zijn ook zeker voordelen, zoals de vele plaatsingen en het makkelijk rendabel krijgen van de kosten. Let op! Ons onderzoek focust zich voornamelijk op e-commerce klanten.

Als je een webshop en ruimte in je marketingbudget hebt, zouden wij zeker aanraden om te starten en te experimenteren met de Performance Max campagnes. Let er op dat je de volledige input kunt vullen. Zorg ervoor bijvoorbeeld voor dat je video’s ter beschikking hebt. Daarnaast is het belangrijk om een juiste Doel-ROAS toe te voegen. Als dit allemaal mogelijk is, ga dan vooral aan de slag met Performance Max campagnes en laat je verrassen door de resultaten.

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Door Don Schinkel

Don is al 5+ jaar één van onze SEO en Google Ads specialisten en is daarnaast teamlead van onze online marketeers. Hij is op de hoogte van alles wat je kunt doen met personalisatie om de conversie van jouw site te verhogen. Don kan je alles vertellen over overtuigingstechnieken en bereikt keer op keer succes met zijn personalisatie campagnes.

Neem contact op met Don