Skip links

Gebruik loyaliteitsprogramma’s om herhaalaankopen te stimuleren

Wanneer je een trouwe klantenkring wilt, is het simpelweg tevreden houden van de klant niet altijd voldoende. Hoe tevreden je klanten ook zijn, als ze bij de concurrent een betere deal kunnen krijgen, stappen ze zo over. Om de loyaliteit te verhogen, moet je de klant direct belonen voor zijn aankoop en herhaalaankopen stimuleren.

Wat zijn loyaliteitsprogramma’s?
Loyaliteitsprogramma’s zijn een effectieve manier om klantbinding te verbeteren. De kosten voor het binnenhalen van nieuwe klanten, zijn vele malen hoger dan die voor het behouden van bestaande klanten.

Een loyaliteitsprogramma is dus een uitstekende methode om je winst aanzienlijk te verhogen. In een concurrerende markt, waar klanten makkelijk van leverancier veranderen, zijn deze programma’s een effectieve manier om klanten te behouden en zijn daarmee uitermate belangrijk voor de winstgevendheid.

Trouwe klanten kopen vaak meer en zijn vaker bereid meer te betalen. Ook zijn ze je beste reclame: enthousiaste verhalen van trouwe klanten over jouw webshop, zijn effectiever dan welke reclamecampagne dan ook.

Hoe zet je loyaliteitsprogramma’s in?
De trouwe klant beloon je door hen gratis producten, kortingen en speciale acties aan te bieden. Hiermee laat je zien dat je hen waardeert en dit zorgt ervoor dat ze terugkomen.

Bepaal eerst je doelstellingen, wat hoop je met de actie te bereiken? Doe vooraf een enquête om erachter te komen wat je klanten belangrijk vinden. Probeer het programma eerst uit voor je het voor langere tijd inzet.

Hoe er ook rekening mee dat klanten verschillende behoeften hebben. Sommige mensen worden beïnvloed door de prijs en zullen dus baat hebben bij een korting, anderen hechten misschien meer waarde aan exclusiviteit. Zorg er dus voor dat je dit eerst in kaart hebt gebracht.

Enkele manieren om trouwe klanten te belonen

  1. Bied kortingen aan op geselecteerde producten
    Bijvoorbeeld wanneer de klant een bepaald bestedingsdoel bereikt. Door deze korting een beperkte tijd aan te bieden, stimuleer je de klant sneller terug te komen
  2. Maak een spaarkaartsysteem
    Bij elke volle kaart, of een bereikt aantal aankopen, komt de klant in aanmerking voor een gratis artikel.
  3. Geef gratis artikelen weg
    De beproefde tactiek van 1 + 1 gratis. Gebruik deze truc niet te vaak, anders loop je de kans dat mensen gaan twijfelen aan de kwaliteit van je product.
  4. Bied exclusieve deals aan
    Dit kunnen producten zijn die alleen voor hen beschikbaar zijn, maar ook extra dienstverlening. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een snellere of gratis verzending.
  5. Beloon het aanbrengen van nieuwe klanten
    Geef je bestaande klanten een reden jou aan te bevelen aan vrienden en kennissen, door hen te belonen met kortingen of geschenken.

De gegevens die je genereert uit loyaliteitsprogramma’s kunnen ook nog andere waardevolle inzichten bieden. Zoals in aankooppatronen die je helpen je aanbod te verbeteren. Weten wat je beste klanten regelmatig kopen, helpt je kiezen welke strategie je het best kunt inzetten.