Haast iedere maand verklaart een trendwatcher Facebook ‘dood’. Andere social media kanalen zijn hipper en beter. Maar wat je mening ook is over Facebook, feit blijft dat je er waanzinnige marketingresultaten kunt behalen en direct in contact kunt komen met je doelgroep. Ook in 2016 is Facebook dankzij hun unieke doelgroepsegmentatiemogelijkheden een enorm krachtige marketingtool.
Hoe goed ken jij je doelgroep?
De grootste kracht van doelgroepsegmentatie op Facebook is dat Zuckerberg en zijn team verder kijken dan naar simpele demografische gegevens. De tijd dat een product gericht was op mannen van twintig jaar of op vrouwen van veertig jaar, is immers voorbij. Consumenten laten zich niet meer in zulke eenvoudige hokjes proppen.
Om echt succes te hebben met Facebookmarketing, moet je je doelgroep heel erg goed kennen. Voor de meeste producten zijn geslacht en leeftijd allang al niet meer relevant. Dankzij programma’s als Heel Holland Bakt is bijvoorbeeld bakken helemaal hip, en ben je als marketeer van bakproducten een dief van je eigen portemonnee als je op Facebook alleen maar advertenties plaatst gericht op huisvrouwen van boven de vijftig. Want de hippe twintiger die ieder weekend staat te bakken en een grote bereidheid heeft om online te bestellen, bereik je met deze doelgroepsegmentatie niet.
Doelgroepsegmentatie op basis van interesses
Hoe beter jij je doelgroep kent, hoe makkelijker het is om een succesvolle Facebookcampagne op te zetten. Je kunt bij Facebook namelijk niet alleen selecteren op demografische kenmerken, maar ook op interesses en gedrag. Dit zijn enorm waardevolle bronnen voor marketeers.
Advertenties voor bakproducten laat je zo alleen maar zien aan mensen die hebben aangegeven interesse te hebben in bakken. Heb je een webshop in voedingssupplementen voor sporters? Je kunt alle bodybuilders, duurlopers en andere sportliefhebbers direct bereiken door deze interesses te selecteren bij de doelgroepsegmentatie van jouw Facebookcampagne. Verkoop je hengelsportproducten in je webshop? Met één klik bereik je alle Nederlandse (en/of Vlaamse) hengelsportliefhebbers op Facebook. Op deze manier bereik je je doelgroep stukken beter dan door alleen maar te selecteren op leeftijd en geslacht.
Je kunt per campagne verschillende interesses toevoegen, dus als je bijvoorbeeld een bakworkshop wilt promoten, kun je naast ‘bakken’ ook ‘workshops’ selecteren en daarmee bereik je mensen die niet alleen geïnteresseerd zijn in bakken, maar ook in workshops. Hiermee wordt je advertentiebereik een stuk kleiner en je kans op succes een stuk groter.
Doelgroepsegmentatie op basis van gedrag
Door de interesses van je doelgroep te weten, kun je ze goed bereiken. Combineer je doelgroepsegmentatie op basis van interesses met segmentatie op basis van gedrag, kun je nog hogere conversiepercentages bereiken met je Facebookcampagne. Als je bijvoorbeeld een app verkoopt die hengelsportliefhebbers realtime informatie doorgeeft over bijzondere vislocaties, heeft het weinig zin om deze advertentie te tonen aan iemand zonder een smartphone. Als mensen deze advertentie op hun desktop zien, is de kans klein dat ze de url van jouw website handmatig intikken in hun mobiele browser. Je bereikt dan dus niet jouw ideale doelgroep.
Precies hierom kun je bij Facebook ook aangeven wat voor gedrag jouw doelgroep moet vertonen, om de advertentie te zien te krijgen.
Bij gedrag kun je bijvoorbeeld aangeven dat jouw advertentie alleen getoond wordt op smartphones. En ook daar kun je heel specifiek in zijn, als jouw hengelsport-app alleen beschikbaar is voor iPhone-gebruikers, kun je alle Android- en Windowsgebruikers uitsluiten.
Door op deze manier gedrag en interesses te combineren, bereikt jouw campagne alle hengelsportliefhebbers met een iPhone op Facebook, de perfecte doelgroep voor jouw product! En dan hebben we nog niet eens naar demografische factoren als leeftijd en geslacht gekeken.
Maar doelgroepsegmentatie op gedrag gaat verder dan alleen technische details als smartphone-, browser- of tabletgebruik, je kunt ook specifieke groepen als expats, reizigers, mensen die veel foto’s uploaden, gamers of early adopters selecteren. Hoe beter je je doelgroep kent, hoe makkelijker het is om de juiste interesses en gedragingen voor een enorm succesvolle Facebookcampagne te lanceren.
Doelgroepsegmentatie op basis van demografische gegevens
Facebookgebruikers delen ontzettend veel informatie over zichzelf. Met behulp van interesses en gedrag kun je al een enorm succesvolle campagne opzetten, maar Facebook biedt ook verschillende demografische gegevens aan (naast leeftijd en geslacht), die je kunnen helpen jouw doelgroep nóg effectiever te bereiken.
Vooral interessant zijn de ‘life events’ die mensen opgeven. Deze categorie bevat informatie die voor veel webwinkeliers interessant is. Niet alleen kondigen mensen huwelijken en geboortes aan, waardoor je als retailer in een van die twee branches je doelgroep eenvoudig kunt bereiken, op Facebook delen mensen ook dat ze een nieuwe baan hebben, dat ze gaan verhuizen, wanneer ze jarig zijn en nog veel meer.
Verkoop je bijzondere cadeauartikelen? Dan kun je ervoor kiezen om je advertentie alleen te laten zien aan mensen die binnen dertig dagen een jubileum of verjaardag hebben. Je kunt er zelfs voor kiezen om je advertentie te tonen aan mensen die niet zelf binnen dertig dagen een jubileum hebben, maar die bevriend zijn met mensen op Facebook die binnenkort iets bijzonders te vieren hebben.
Is jouw product geschikt voor ouders? Op Facebook is het niet alleen mogelijk om jouw campagne exclusief te tonen aan mensen met kinderen, je kunt zelfs selecteren in welke leeftijdscategorie hun kinderen moeten vallen. Het heeft immers geen zin om een advertentie voor tuitbekers te laten zien aan ouders met tienerkinderen, of een advertentie voor kinderfietsen aan de ouders van een pasgeboren baby.
Conclusie
Door de interesses, gedragingen en demografische kenmerken van jouw doelgroep te combineren, is het enorm eenvoudig om een betaalbare en succesvolle campagne op Facebook te starten. Is jouw product alleen geschikt voor accountants die in hun vrije tijd op een vechtsport zitten en Formule 1 volgen? Dan kan het lastig zijn om via advertenties je doelgroep te bereiken. Behalve op Facebook. Daar kun je namelijk je advertentie alleen maar laten zien aan accountants die dol zijn op vechtsporten en de Formule 1!
Wil je meer weten over hoe je doelgroepsegmentatie op Facebook kunt gebruiken om jouw conversies te verhogen? Neem vandaag nog contact met ons op, we helpen je graag!