Google Analytics is de heilige graal voor SEO-specialisten, marketeers en webshopeigenaren. En terecht, geen enkel ander (gratis) programma zet zoveel statistieken voor je op een rij. Maar Google Analytics vertelt je alleen maar waar je conversie achterblijft, niet waarom en hoe je dat kunt oplossen. Hotjar doet dat wél.
Symptomen opsporen met Analytics, genezen met Hotjar
Door de kracht van Google Analytics te combineren met Hotjar, wordt het een eitje om je conversie te verhogen. In Google Analytics kun je ontdekken welke pagina’s of producten niet goed converteren en met de verschillende producten van Hotjar ontdek je hoe je potentiële kopers zich gedragen op de pagina en waar ze precies afhaken. Door deze data met elkaar te combineren, weet je exact hoe je je bezoekers beter kunt bedienen en tegelijkertijd je conversie verbeteren.
Wat is Hotjar?
Hotjar bestaat uit een groep tools, die er allemaal op gericht zijn om bezoekersgedrag in kaart te brengen, te begrijpen en je conversie te verbeteren. Hotjar bestaat op dit moment uit de volgende tools:
Heatmaps: clicks, taps en scrolls worden op zo’n manier weergegeven dat de motivatie en wensen van jouw bezoekers zijn direct zichtbaar op een heatmap van de pagina die je wilt optimaliseren.
Recordings: de heatmap geeft een duidelijke samenvatting van het gedrag van je bezoekers. Je kunt echter ook real time opnames maken van een bezoeker, waardoor je exact ziet hoe mensen gebruik maken van de pagina. Op deze manier ben je er in no-time achter waarom een pagina een slechte conversie heeft, waar bezoekers precies afhaken én wat je kunt doen om dit te verbeteren.
Funnels: conversie-optimalisatie gaat verder dan één pagina onder de loep nemen. Bezoekers volgen een route in je webwinkel, van de instappagina tot de bedankpagina. De routes (of funnels) kun je met Hotjar in kaart brengen, en je ziet direct waar de knelpunten in je route zitten. Vervolgens kun je per pagina -met behulp van de overige tools van Hotjar- de knelpunten aanpakken en je complete route optimaliseren.
Forms: iedere webshop heeft een of meerdere formulieren. Je kunt in Google Analytics wel zien dat formulieren (zoals bijvoorbeeld de adresgegevens op de check out pagina) niet afgemaakt worden, maar niet bij welke velden bezoekers afhaken. Met de Forms-tool van Hotjar zie je precies bij welke velden bezoekers afhaken, hoeveel tijd het kost om je formulier in te vullen en welke velden ze overslaan. Zo wordt het een eitje om je formulieren zo in te richten, dat je conversie stijgt.
Naast deze krachtige tools, biedt Hotjar ook tools aan waarmee je je bezoekers betrekt bij de optimalisatie van je webshop. Doormiddel van polls, survey’s en testaccounts, kun je jouw klanten jou letterlijk laten vertellen hoe jij ze beter kunt bedienen.
Meekijken over de schouder van je (potentiële) klant
Bij het inrichten van jouw webshop heb je ongetwijfeld een route uitgestippeld voor je bezoekers en de website zo gebruikersvriendelijk als mogelijk gemaakt. Je hebt waarschijnlijk voor de livegang wat mensen de webshop laten testen en hun feedback verwerkt. Dit is allemaal verstandig en belangrijk, maar niets geeft meer informatie dan meekijken over de schouder van een (potentiële) klant, zonder dat hij of zij dit doorheeft.
Testers zoeken namelijk doelgericht naar verbeterpunten, terwijl een random gebruiker gewoon door je virtuele winkel slentert en plots tegen een obstakel aanloopt. Deze random gebruikers volg je met behulp van de recording tool. Iedere individuele sessie blijft negentig dagen bewaard en kun je op ieder gewenst moment terugkijken.
Door je recordings te bekijken, kijk je als het ware mee over de schouder van je bezoeker. Je ziet precies wat goed gaat, en waar verbetering nodig is. Zo kan het zomaar zo zijn dat jouw nieuwe duidelijke winkelmand-button slecht gevonden wordt, en je deze naar een andere locatie op de pagina moet verplaatsen.
Ook als je bijvoorbeeld net een productpagina hebt geoptimaliseerd, is het slim om een aantal recordings van je geoptimaliseerde pagina te bekijken. Zo hoef je niet te gissen naar wat bezoekers van het nieuwe ontwerp vinden, je ziet letterlijk hoe ze over de pagina navigeren, waar ze afhaken of waar ze op doorklikken.
Steekproeven zorgen ervoor dat Hotjar de site niet onnodig belast
Google Analytics verzamelt alle data die het kan verzamelen, iedere dag, iedere seconde. Handig, maar haast geen enkele webshopeigenaar heeft al die data nodig en voor het bewaren van al deze data bouwt Google het ene serverpark na het ander.
Hotjar maakt op verschillende momenten een ‘snapshot’ van de data, in plaats van doorlopend. Zo verzamelt Hotjar dus alleen de data die jij nodig hebt, op het moment dat het voor jou relevant is. Uit deze steekproeven kun je net zoveel rapporten maken als nodig, en de data blijft (in de gratis versie) 90 dagen beschikbaar. In de betaalde versie van Hotjar kun je alle data een half jaar bewaren.
Onbetaalbare inzichten voor conversie-optimalisatie
Door alle data van Hotjar te combineren, krijg je een onbetaalbaar inzicht in de drie belangrijkste vragen van conversieoptimalisatie:
- Waarom komen mensen naar jouw webshop?
- Waarom verlaten ze jouw webshop?
- Wat beweegt ze om in actie te komen? (Bijvoorbeeld het invullen van een formulier, aanmelden voor een nieuwsbrief of overgaan tot aankoop van een product.)
Vooral de antwoorden op de laatste vraag zijn interessant. Bezoekers naar je webshop krijgen is één ding, maar ze daadwerkelijk tot actie over laten gaan, is heel wat anders. Dankzij Hotjar kun je precies zien wat bezoekers beweegt om in actie te komen. Je hoeft niet meer te gissen naar de acties van je bezoekers, dankzij de recordings in Hotjar zie je zelf op welke stukken van jouw webshop bezoekers vastlopen en waar ze van in beweging komen.
Het enige wat je dus hoeft te doen om je conversie te verhogen, is het gladstrijken van de knelpunten die je met behulp van Hotjar signaleert. Eenvoudig, snel én effectief, want dankzij de heatmaps en de recordings, kun je direct de verschillen zien. Blijkt uit je heatmap dat er vaker op je winkelwagen-button geklikt wordt nadat je hem hebt verplaatst? Gefeliciteerd, je kunt het volgende knelpunt oplossen! Wordt er nog steeds te weinig op je button geklikt? Verplaats hem opnieuw en bekijk een paar recordings om te zien hoe je gebruikers met de nieuwe locatie van de button omgaan.
Kortom: Hotjar is een aanrader voor iedereen die met behulp van gebruikersvriendelijkheid zijn conversie wil verhogen. Om de prijs hoef je het niet te laten; het basispakket van Hotjar is gratis.
Meer weten?
Wil jij je webshop succesvoller maken en weet je niet precies hoe? Ben je enthousiast over Hotjar en andere tools, maar weet je niet precies hoe je verschillende tools moet combineren voor een optimaal resultaat? Neem contact met ons op en we helpen je graag!