Skip links

Commitment als overtuigingsprincipe. Wat is het en hoe zet je het in?

Commitment (ook bekend als consistentie) is een van de 7 overtuigingsprincipes die Robert Cialdini beschrijft in zijn onderzoeken en in zijn boek “Influence: The Psychology of Persuasion”. Dit boek heeft deze oud-hoogleraar psychologie en marketing in 1984 gepubliceerd, maar dat betekent zeker niet dat het achterhaalde informatie is. Deze overtuigingstechnieken hebben zich keer op keer bewezen en worden ook veel in het online landschap toegepast.

De gedachte achter Commitment als overtuigingstechniek

Dit overtuigingsprincipe richt zich op het fenomeen dat wanneer iemand heeft toegezegd iets te doen, deze in de meeste gevallen ook een (sociale)druk voelt om zich aan zijn woord te houden. In ‘het echte leven’ herken je dit misschien wel wanneer iemand je uitnodigt voor een verjaardagsfeestje en hebt toegezegd om te komen maar er op het laatste moment eigenlijk helemaal geen zin in hebt. Doordat je hebt toegezegd te komen is de kans ook groot dat je toch even langsgaat.

Commitment inzetten op jouw webshop

Commitment als overtuigingsprincipe is daarnaast ook goed in te zetten om gebruikers op je webshop toch over de digitale streep heen te trekken om een conversie te voltooien. Dit kun je doen door bepaalde drempels te verlagen op je webshop. Een van de meest gebruikte methodes hiervoor is de gebruiker die nog niet klaar is voor een volledige conversie te verleiden met een soft conversion. Het zijn kleine verzoekjes waar mensen makkelijk ja op kunnen zeggen.

Een aantal goede voorbeelden van soft conversions zijn:

  • Het laten opstellen van een wishlist
  • Het aansporen tot een like op social media
  • Download van een whitepaper / e-book
  • Aanmelden voor een gratis proefversie

Belangrijk van deze soft conversions is ook dat je er zelf wat uithaalt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat gebruikers eerst hun mailadres of andere gegevens achterlaten zodat je hun later een nieuwsbrief of aanbiedingen kunt sturen om ze vervolgens een volledige aankoop te laten doen.

Personalisatie met overtuigingsprincipes?

Door gebruik te maken van een personalisatie tool zoals Datatrics kun je elk persoon benaderen met de overtuigingsprincipe die het beste bij diegene past. Zo zul je gebruikers die gevoelig zijn voor Commitment juist overhalen met een soft conversion om de eerste stap naar een aankoop vast te zetten. Benieuwd hoe je andere overtuigingsprincipes kan inzetten om jouw doel te bereiken? Lees dan ons artikel over de 7 overtuigingsprincipes van Cialdini.

Meer weten? Lees onze andere artikelen

Door Don Schinkel

Don is al 5+ jaar één van onze SEO en Google Ads specialisten en is daarnaast teamlead van onze online marketeers. Hij is op de hoogte van alles wat je kunt doen met personalisatie om de conversie van jouw site te verhogen. Don kan je alles vertellen over overtuigingstechnieken en bereikt keer op keer succes met zijn personalisatie campagnes.

Neem contact op met Don