Skip links

Hoe stimuleer je herhaalaankopen?

Veel online retailers zijn continu bezig met het aantrekken van nieuwe kopers. Tijdens dit proces wordt een belangrijke groep over het hoofd gezien; klanten die al eerder iets hebben gekocht. Deze mensen hebben namelijk een grotere koopbereidheid dan mensen die nog niet eerder een aankoop hebben gedaan.

Volgens deze cijfers uit de Verenigde Staten kunnen 8% terugkerende klanten, voor 41% van de omzet zorgen. Sommige ideale klanten komen uit zichzelf geregeld terug om herhaalaankopen te doen, maar hoe stimuleer je de rest? Er zijn talloze methodes en technieken, in dit artikel lichten we er twee uit.

  1. Retargeting

In dit artikel schreven we hoe je de 98% bezoekers kunt bereiken die géén aankoop doen in je webshop. Maar retargeting is ook geschikt voor trouwe bezoekers die eerder een aankoop hebben gedaan. Om hen te bereiken stem je je retargetingcampagne af op bezoekers die het bedanktscherm hebben gezien na het voltooien van een aankoop.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om producten uit dezelfde productgroep te laten zien, als waarin ze een aankoop hebben gedaan. Of je maakt een advertentie waarin je je trouwe klanten bedankt, ze uitlegt dat je hen waardeert en ze vraagt om nog eens terug te komen.

Verschillende groepen

Het belangrijkste aspect bij het gebruiken van retargeting om herhaalaankopen te stimuleren, is dat je jouw klantenkring indeelt in verschillende groepen. Een klant die voor het eerst een aankoop heeft gedaan, kun je beter anders benaderen dan een klant die al jaren bij je komt.

Door je dankbaarheid te uiten en keer op keer een betrouwbare indruk te maken in al je contactmomenten (een advertentie is ook een contactmoment!) zullen mensen eerder geneigd zijn opnieuw bij jou te winkelen.

  1. Nieuwsbrief

Door alle hype rondom social media, vergeten veel retailers de oudste en belangrijkste online tool om ervoor te zorgen dat je klanten herhaalaankopen doen; de nieuwsbrief. Geef mensen op zoveel mogelijk plekken in de webshop de kans om zich in te schrijven, en bij voorkeur nogmaals bij het invullen van de adresinformatie.

Klanten maken dan zelf de bewuste keuze om contact te houden, en zullen door de nieuwsbrieven steeds herinnerd worden aan hun laatste prettige aankoop, en overgaan tot een herhaalaankoop.

Verschillende groepen

Net als bij retargeting is het bij het verzenden van je nieuwsbrief belangrijk dat je je abonnees indeelt in verschillende groepen. De boodschap moet afgestemd worden op de ontvanger, en je kunt niet één nieuwsbrief sturen naar nieuwe en bestaande klanten, die de meest uiteenlopende producten hebben gekocht of bekeken.

Bewaar je algemene nieuwsbrieven voor je complete adresbestand als je iets heel bijzonders te melden is dat voor iedereen interessant is, en schrijf ijzersterke nieuwsbrieven die herhaalaankopen stimuleren voor je specifieke doelgroepen.

Belonen

Omdat de marge op herhaalaankopen vaak hoger is, kun je de nieuwsbrief ook gebruiken om je vaste klanten te belonen. Mail ze bijvoorbeeld een kortingscode voor hun favoriete producten en breng ze als eerste op de hoogte van new arrivals. Hierdoor voelt de klant dat je hem/haar betrekt bij de winkel, waardoor ze eerder geneigd zullen zijn om een herhaalaankoop te doen.

Jouw ervaringen?

Wat zijn jouw ervaringen met de verschillende methodes en technieken om herhaalaankopen te stimuleren? Heb jij al dé manier gevonden, of ben je nog zoekende?