A/B testen voor een hogere conversie

Wil jij meer leads of verkopen? Wil je alles uit je website halen? Of denk je vooral dat er nog zo veel beter kan? Om er achter te komen hoe jij er voor kan zorgen dat jouw bezoekers sneller tot actie overgaan is a/b testen een must. Om jouw website te verbeteren kan je niet van een onderbuikgevoel uitgaan. Wil jij jouw website naar een hoger niveau tillen? Dan is A/B testen een must!

Wat is een A/B test?

Bij een A/B test worden er twee varianten van een site of webpagina getoond. Jouw bezoekers krijgen willekeurig één van de twee varianten te zien. Als je voldoende gegevens hebt, kan je achterhalen welke variant de meeste conversie oplevert bij jouw bezoekers.

Als jij je website wilt verbeteren door te A/B testen, zul jij bij je tests slechts kleine aanpassingen moeten maken. Bij een goede A/B test kan je bijvoorbeeld de ‘bestelbutton’ prominenter zien of maakt gebruik van grotere afbeeldingen. Soms kunnen dit soort kleine aanpassingen een wereld van verschil maken.

Let wel op dat je niet van alles tegelijk test, omdat het dan onduidelijk is wat de effecten zijn geweest van de verschillende aanpassingen op je site. Daarom kan je een test beter afstellen op één of enkele onderdelen van je site. Zo kan je de effecten van conversie optimalisatie beter inschatten.

Kunnen A/B testen ook misgaan?

Het kan voorkomen dat een A/B test geen of onduidelijke resultaten heeft opgeleverd. Daarom is het heel belangrijk dat je het doel van jouw A/B test goed voor ogen houdt en voldoende tijd neemt om de juiste conclusies te kunnen trekken uit de resultaten van jouw test. om goede, duidelijke resultaten te verkrijgen, moet een A/B test aan de volgende zaken voldoen.
Een duidelijk kader
Bij een A/B test is het belangrijk dat je slechts één onderdeel tegelijk test. Als je meerdere tests tegelijk uitvoert kan je lastig achterhalen welk onderdeel voor een verbeterde conversie heeft gezorgd. Zo kan je beter meten wat de impact is geweest van die ene aanpassing.
Voldoende data
Bij een grote site met veel bezoekers heb je na een maand misschien al voldoende bezoekers gehad om een duidelijke conclusie te trekken. Heb je een kleine site, dan zul je er veel langer over doen om relevante informatie te verkrijgen. Hoe langer je blijft testen, hoe duidelijker de resultaten zijn.
Externe factoren
Soms kan een A/B test tegenvallen door externe factoren, zoals het weer, seizoensinvloeden of andere gebeurtenissen. Zo verkopen zonnebrillen natuurlijk pas goed als het lekker weer is en Oranje kleding verkoopt ook gemakkelijker tijdens een WK. Houd altijd rekening met dergelijke zaken om de resultaten van je A/B test te analyseren.
Nadelige gevolgen
Soms lijkt een A/B test een enorme conversieboost op te leveren, maar zo’n voor de hand liggende aanpassing kan ook nadelige gevolgen hebben voor de vindbaarheid van je site. Zo kan het verwijderen van tekst een voordeel opleveren voor je conversie, maar kan dit weer nadelig zijn voor SEO waardoor je bezoekers verliest. Het is dus erg belangrijk om de resultaten uit een A/B test goed te analyseren. Zo kan je de mogelijke gevolgen van een aanpassingen in kaart brengen, voordat jij ze doorvoert.
Verkeerde doelen stellen
Soms worden A/B testen uitgevoerd om de bounce rate te verlagen of het aantal pageviews tijdens een sessie te vergroten. Dit zijn metrics die op zichzelf niet heel veel zeggen over de prestaties van jouw website. Wil jij de gebruikerservaring op je site verbeteren? Kijk dan niet alleen naar de bounce rate of het aantal pageviews, maar onderzoek alle gebruikersstatistieken om te kijken naar de effecten van jouw A/B test.

A/B Testen bij Yellowlab

Wil jij je website verbeteren aan de hand van A/B testen? Dan ben je bij Yellowlab aan het goede adres. Wij hebben voor meerdere klanten bijzondere resultaten bereikt aan de hand van A/B testen, heatmaps en recordings.

Voor onze A/B tests maken wij gebruik van de tool VWO. Met deze tool kan je gemakkelijk aanpassingen doorvoeren aan je website. Naast A/B testen, is het bij VWO ook mogelijk om een Split URL test te doen. Bij deze vorm van testen worden de twee varianten op een andere url getoond. Of het nu gaat om het prominenter maken van een bestelbutton of een verbeterde checkout-pagina. Met VWO kunnen wij onderzoeken welke aanpassingen bijdragen aan een betere conversie van jouw site.

Bij ons krijg je na analyse van je site altijd een eerlijk advies. Wij vertellen je welke aanpassingen je moet doorvoeren om de conversie van jouw site te verhogen. Heb jij een Lightspeed shop? Dan kunnen wij de aanpassingen voor je doorvoeren.

Wil jij meer weten over A/B testen of conversie optimalisatie in het algemeen? Neem dan contact op met ons op en plan een afspraak in met één van onze specialisten.

Vraag een gratis strategiesessie aan

Waar sta jij online? Klaar voor de volgende stap? Plan een gratis strategiesessie met onze specialisten en laten we samen onbenutte mogelijkheden ontdekken.

Dit levert de gratis strategiesessie je op:

  • lekkere koffie met m&m's
  • een sessie van 1 uur bij ons op kantoor
  • onze specialist kijkt direct met je naar verbeterpunten
  • je hoort welke resultaten je kunt verwachten
  • we geven aan waarmee wij kunnen helpen
  • uiteraard geheel vrijblijvend

Twijfel je over je huidige Google Ads campagne? Of ben je gewoon klaar voor de volgende stap? Plan een gratis strategiesessie met onze specialisten en laten we samen onbenutte mogelijkheden ontdekken.

Dit levert de gratis strategiesessie je op:

  • lekkere koffie met m&m's
  • een sessie van 1 uur bij ons op kantoor
  • je zit met een van onze Google Ads specialisten
  • onze specialist kijkt direct met je naar verbeterpunten
  • je hoort welke resultaten je kunt verwachten
  • we geven aan waarmee wij kunnen helpen
  • uiteraard geheel vrijblijvend

Twijfel je over de vindbaarheid van je webshop? Of ben je gewoon klaar voor de volgende stap? Plan een gratis strategiesessie met onze specialisten en laten we samen onbenutte mogelijkheden ontdekken.

Dit levert de gratis strategiesessie je op:

  • lekkere koffie met m&m's
  • een sessie van 1 uur bij ons op kantoor
  • je zit met een van onze SEO specialisten
  • onze specialist kijkt direct met je naar verbeterpunten
  • je hoort welke resultaten je kunt verwachten
  • we geven aan waarmee wij kunnen helpen
  • uiteraard geheel vrijblijvend

Kan jouw shop misschien wel een kleine update of compleet redesign gebruiken? Plan een gratis strategiesessie met onze specialisten en laten we samen onbenutte mogelijkheden ontdekken.

Dit levert de gratis strategiesessie je op:

  • lekkere koffie met m&m's
  • een sessie van 1 uur bij ons op kantoor
  • je zit met een van onze developers
  • onze specialist kijkt direct met je naar verbeterpunten
  • je hoort welke resultaten je kunt verwachten
  • we geven aan waarmee wij kunnen helpen
  • uiteraard geheel vrijblijvend

Blijft de conversie achter? Of ben je gewoon klaar voor de volgende stap? Plan een gratis strategiesessie met onze specialisten en laten we samen onbenutte mogelijkheden ontdekken.

Dit levert de gratis strategiesessie je op:

  • lekkere koffie met m&m's
  • een sessie van 1 uur bij ons op kantoor
  • je zit met een van onze conversie specialisaten
  • onze specialist kijkt direct met je naar verbeterpunten
  • je hoort welke resultaten je kunt verwachten
  • we geven aan waarmee wij kunnen helpen
  • uiteraard geheel vrijblijvend

Ken jij het effect van personalisatie al? Wij helpen je graag op weg! Plan een gratis strategiesessie met onze specialisten en laten we samen onbenutte mogelijkheden ontdekken.

Dit levert de gratis strategiesessie je op:

  • lekkere koffie met m&m's
  • een sessie van 1 uur bij ons op kantoor
  • je zit met een van onze personalisatie specialisten
  • onze specialist kijkt direct met je naar verbeterpunten
  • je hoort welke resultaten je kunt verwachten
  • we geven aan waarmee wij kunnen helpen
  • uiteraard geheel vrijblijvend

<500k500k-2 miljoen> 2 miljoen