Skip links

4 beginnersfouten bij het aanmaken van Google Ads

Het is heel gemakkelijk geworden om met Google Ads te beginnen. Google neemt je aan de hand van eenvoudige stappen door het het advertentieprogramma heen. Binnen no-time heb je een draaiende advertentie, maar maak je ook meteen kosten. En dat terwijl jij je omzet niet ziet groeien.

Hoe makkelijk het ook is om Google Ads campagnes op te zetten, het is nog steeds moeilijk om jouw budget op een verstandige, rendabele manier in te zetten. Een fout hierbij is zo gemaakt. Dit zijn de 4 beginnersfouten die veel gemaakt worden bij Google Ads.

Fout 1. Niet adverteren op je eigen naam of merk

We zien vaak dat mensen niet op hun eigen bedrijf of merknaam willen adverteren. Waarom zouden we daarvoor betalen als we in SEO al op 1 staan?
Dat kan kloppen, maar zodra een concurrent er op gaat adverteren dan staat die met een advertentie wel boven jouw SEO resultaat. Voor een cpc van soms maar 1 cent, kun jij jouw site al beschermen tegen advertenties van concurrenten. Nog een voordeel is dat je de advertentie nog veel opvallender en groter kan maken met alle extensies van Google Ads, wat weer zorgt voor een hogere CTR.

Adverteren op merknaam

Fout 2. Te veel zoekwoorden in 1 advertentiegroep plaatsen

Google zelf adviseert om 15 to 20 zoekwoorden in te stellen per advertentiegroep. Google komt met voldoende suggesties om dit aantal zoektermen te bereiken en doe je dat niet, dan geeft Google aan dat je zoekvolume wellicht nog te laag is. Dus logisch dat je veel zoektermen aan je advertentie koppelt.

Maar je wilt niet dat je zoekwoorden te veel van elkaar verschillen. Uiteindelijk koppel jij deze aan één advertentie die verwijst naar één bestemmingspagina. Gebruik je veel verschillende zoektermen? Dan wordt de relevantie van jouw bestemmingspagina ook steeds minder goed, waardoor je een lagere kwaliteitsscore krijgt. Een andere factor die invloed heeft op je kwaliteitsscore is de advertentierelevantie. Die kijkt eigenlijk of de ingestelde zoekwoorden ook terugkomen in de advertentie, zowel in een van de drie koppen en ook in de beschrijvingsregel. Een slechte kwaliteitsscore zorgt voor een hogere cpc en een lagere advertentiepositie. Dit zorgt dan weer voor een lage ctr, minder vertoningen en alles bij elkaar voor een slechter resultaat.

Zorg dus voor een campagnestructuur waarbij je niet teveel verschillende zoekwoorden instelt per advertentiegroep. Zo houdt jij je advertenties en bestemmingspagina’s altijd relevant.

Zoekwoorden instellen

Fout 3. Zoekwoorden worden te breed ingesteld

In sommige accounts zien we (te) breed ingestelde zoekwoorden. Wanneer je de zoekwoorden kiest, dan zijn het standaard brede zoekwoorden. Dit houdt in dat je advertenties weergeven kunnen worden voor zoekopdrachten die spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten bevatten. Deze zoekwoorden kun je snel herkennen als je in de campagne kijkt en geen zoekwoorden ziet met +plusjes ervoor, “tussen aanhalingstekens” of [haakjes].

Als je als schoenenwinkel bijvoorbeeld breed adverteert op de term ‘Nike’, dan zou je ook getoond kunnen worden wanneer mensen naar ‘Nike shirts’ zoeken. Het gevolg is dan dat jouw advertenties te vaak getoond op zoekwoorden die niet overeenkomen met jouw ingestelde zoekwoord. Google krijgt ruimte om er veel andere termen aan te relateren.

Zorg ervoor dat je gebruik maakt van exacte zoekwoorden (tussen de rechte haakjes), zoeken op woordgroep en de modifier voor breed zoeken (de zoekwoorden met +plusjes). Op die manier moeten de door jouw ingestelde zoekwoorden in de zoekopdracht voor komen, en dan worden jouw advertenties pas getoond. Op deze manier hoef je ook niet constant de zoektermen na te lopen en zo termen uit te sluiten, en voorkom je onnodige kosten.

Fout 4. Search advertenties tonen in het Display netwerk

Tot voor kort, raadde Google nog aan om je advertenties in aan te maken met de instelling ‘Zoeknetwerk met Display select’. Dit zorgde er voor dat jouw advertenties getoond werden op de zoekresultatenpagina, maar ook in het Display netwerk. Op het Display netwerk worden jouw advertenties getoond op bepaalde site. Maar jouw potentiële klanten zijn dan niet bewust op zoek. En daarom converteren deze advertenties ook een stuk slechter. De kans dat je dan potentiële klanten bereikt is dan ook veel kleiner dan wanneer er wel actief naar gezocht wordt.

De resultaten kun je via het segment Netwerk in Ads zien, en de resultaten in het display netwerk. De resultaten van het display netwerk zijn vrijwel altijd een stuk slechter. Per campagne kun je dit wijzigen in de instellingen, of voor meerdere campagnes tegelijk via de Editor.

Er zijn nog tal van andere fouten die je kunt maken bij het instellen van je SEA campagnes. Ook wanneer je zelf je Google Ads accounts beheert, doe je er goed aan om een SEA Specialist in te schakelen om te ontdekken hoe jij meer sales en leads kunt krijgen, zonder je advertentiebudget te verhogen.

Erik

Door Erik Nesselaar

Erik werkt inmiddels 7 jaar bij Yellowlab als Google ads specialist. Hij weet alles over Smart Google Ads campagnes en wanneer je deze wel of niet moet inzetten. Samen met jou bepaalt hij de beste strategie en zorgt hij voor optimaal rendement.

Neem contact op met Erik